loading...
ஜ«!! پادشاه هشت سیلندر !!»ஜ
Yaroo بازدید : 1731 چهارشنبه 28 تیر 1391 نظرات (0)
شاتون

شاتون میله ای فولادی و سخت است که به طریقه ریخته گری یا آهنگری ساخته می شود. مقطع شاتون را برای مقاومت بیشتر به صورت تیر آهن I می سازند. شاتون ارتباط پیستون را با میل لنگ برقرار نموده و ضربه حاصله از نیروی سوخت که بر روی پیستون فشار می آورد را به میل لنگ منتقل و میل لنگ را پایین برده و نهایتا حرکت رفت و برگشتی پیستون بوسیله شاتون به میل لنگ وارد می شود که در لنگ به حرکت دورانی تبدیل می گردد.
در دورهای زیاد فشار نیروهای کششی زیادی به شاتون وارد می شود بنابراین بایستی جنس آن بسیار مرغوب و حتی الامکان سبک باشد. قسمت بزرگ شاتون توسط کپه یاتاقان به وسیله پیچ و مهره روی یک لنگ میل لنگ سوار می شود و یک یاتاقان دو نیمه ای بین شاتون و میل لنگ قرار میگیرد و انتهای کوچک شاتون توسط گژن پین به پیستون متصل می گردد. داخل محل قرار گرفتن گژن پین از یک بوش جهت کم کردن اصطکاک استفاده می شود روغنکاری به وسیله شاتون انجام می شود و به دو صورت می باشد.

توضیحات کامل در ادامه مطلب

 

  1. در بعضی موتورها یک مجرای سرتاسری در طول شاتون بوده و روغن را از سوراخ یاتاقان گرفته و به بوش گژن پین می رساند.
  2. در بعضی دیگر از موتورها سوراخ روغن پاش در یک سمت شاتون قرار گرفته و سبب روغن کاری دیواره سیلندر می گردد. هنگام گردش میل لنگ موقعی که سوراخ میل لنگ و شاتون در یک امتداد قرار می گیرند روغن از مجرای میل لنگ و شاتون عبور کرده و از سوراخ بغل شاتون به دیوار سیلندر پاشیده می شود. روغن دیواره سیلندر نیز به وسیله رینگ روغنی وارد شیار و سوراخهای پیستون شده و روی بوش گژن پین می ریزد و آنرا روغنکاری می کند.
یاتاقانهای متحرک شاتون به دو دسته تقسیم می شوند
  1. یاتاقانهای یک پارچه
    در این نوع قسمت بزرگ شاتون به صورت یکپارچه ساخته شده و در داخل آن معمولا غلطک های کوچک و یا بلبرینگ قرار می گیرد این نوع یاتاقان بیشتر در موتورهای دو زمانه بنزینی و در بعضی از موتورهای کوچک استفاده می شود
  2. یاتاقانهای دو تکه
    در این نوع قسمت بزرگ شاتون به دو قطعه نیم دایره شکل تقسیم شده که یکی از نیم دایره ها (کپه پایین را تشکیل می دهد) پس از گذاشتن هر دو قسمت در روی گلوئی متحرک میل لنگ به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند.
شاتون موتورهای خورجینی (v) شكل

طرز قرار گرفتن شاتون در روی موتورهای خورجینی بر سه نوع می باشد:

  1. شاتون موازی
    در این نوع موتور دو عدد شاتون مربوط به دو پیستون در کنار یکدیگر و در روی یک گلوئی میل لنگ بسته می شوند. ساختمان این نوع شاتون ها مثل شاتون های معمولی است.
  2. شاتون ضربدری (متقاطع)
    در این نوع شاتون نیز مثل قبلی یاتاقانهای متحرک هر دو شاتون مربوط به دو سیلندر مقابل به هم در روی یک گلوئی میل لنگ قرار میگیرد با این تفاوت که (کفه یکی از شاتون ها به شکل دو شاخه بوده و انتهای شاتون دیگر باریک می باشد) در نتیجه انتهای یکی از شاتونها داخل شاتون دیگر شده و سپس هر دو روی میل لنگ بسته می شوند.
  3. شاتون لولایی
    در این نوع یکی از شاتون ها در روی گلوئی میل لنگ وصل می شود و شاتون دیگر که سر آن دارای یک سوراخ می باشد و به وسیله یک پین به قسمت بالای کفه متحرک پشت زین کفه شاتون اولی وصل می گردد.
عیب های شاتون ها

معمولا به ندرت اتفاق می افتد که شاتون احتیاج به تعویض پیدا کند مگر اینکه صدمه شدیدی در اثر تصادف به شاتون وارد شود و یا در اثر کار مداوم موتور شاتون کج شده و یا تاب بر میدارد. به طور کلی محور گژنپین کاملا موازی محور لنگ متحرک میل لنگ و برای اطمینان هنگام جمع کردن موتور باید شاتون نو یا کار کرده را قبل از بستن روی موتور از نظر خمیدگی (تاب داشتن) پیچیدگی امتحان و آزمایش نمود و به خاطر این که اگر شاتون خم شده باشد محور گژنپین با محور لنگ میل لنگ موازی نبوده و باعث اعمال نیروی جانبی نامناسب به میل لنگ و یاتاقانهای متحرک و همچنین به گژن پین وارد می شود.

تذکر مهم برای شاتون
  • بلندی طول شاتون با قدرت موتور نسبت مستقیم دارد یعنی اگر طول شاتون بلند باشد موتور دارای قدرت زیاد است ولی تعداد دور آن در دقیقه کمتر است. اختلاف وزن شاتون ها در موقع تعویض در موتورهای سواری از پنج گرم و در موتورهای سنگین از ده گرم نباید بیشتر باشد. در مواقع ضروری می توان به مقدار کم از پای شاتون تراشیده و وزن شاتونها را یکسان نمود.
    در هنگام جا زدن بوش کوچک شاتون (بوش گژن پین) باید به مجرای روغن بوش دقت نمایید که اشتباه قرار نگیرد به خاطر این که مسیر روغن شاتون را کور میکند البته این موضوع برای شاتون هایی است که مسیر روغن گژن پین از وسط شاتون می گذرد.
  • باید توجه داشته باشیم هنگام جا زدن خار گژنپین حتما دهانه خار به سمت بالای پیستون قرار بگیرد و در غیر این صورت این امکان وجود دارد که خار از محل خود خارج شود. به این دلیل در هنگام احتراق ضربه وارده بر روی پیستون اگر دهانه به سمت پایین باشد باعث جمع شدن فنر و خارج شدن آن میگردد ولی اگر به سمت بالا باشد در اثر ضربه دهانه بازتر شده و کاملا در محل خود قرار می گیرد.
گژن پین (انگشتی پیستون)

گژن پین میله ای است استوانه ای که جنس آن از فولاد می باشد و قسمت خارجی آن نرم است و سطح داخلی آن سخت است تا گژنپین در مقابل ضربات حاصل از احتراق مقاوم باشد برای مقاومت بیشتر آن را آبکاری و صیقل می دهند. گژن پین محور اتصال دهنده شاتون به پیستون است.

اتصال و درگیری گژن پین با پیستون و شاتون به پنج صورت انجام می گیرد
  1. گژن پین در داخل بوش برنزی ومحل نشیمن خود روی پیستون کاملا آزاد بوده ومی تواند به راحتی حرکت نماید این حالت کاملا آزاد نامیده می شود و پیستون در این نوع معمولا آلومینیومی است و در این وضعیت خارهای نگهدارنده در شیارهای مخصوص داخل سوراخهای پیستون قرار گرفته و ازحرکت گژن پین جلوگیری می کند.
  2. سوراخ سر کوچک شاتون چاکدار بوده و به وسیله پیچ قفلی بسته می شود هم چنین در دو سمت پیستون بوش های برنزی در داخل نشیمن گژنپین قرار داده شده و پیستون از نوع چدنی است.
  3. گژنپین به وسیله پیچ قفلی، مانند حالت قبل بسته شده فقط در سوراخهای پیستون بوش برنزی وجود ندارد. همچنین پیستون از نوع آلومینیومی است.
  4. گژن پین با فشار دستگاه پرس به سر کوچک شاتون جا زده شده و سر کوچک شاتون و سوراخ های پیستون بوش ندارد. قطر گژن پین 0.3 میلیمتر بزرگتر از قطر سر کوچک شاتون است تا گژن پین کاملا در محل سفت بوده و نتواند لق شود.
    در این حالت بهتر است که قبل از زمان درگیری، سر کوچک شاتون را بوسیله کوره های مخصوص یا اجاق برقی گرم کرده تا حالت انبساطی پیدا کند سپس خیلی سریع درگیری را انجام داده تا وقتی که شاتون سرد شود و به حالت اولیه خود برگردد کاملا گژن پین را سفت کند.
  5. گژن پین به وسیله پیچ قفلی به پیستون بسته شده و سر کوچک شاتون دارای بوش برنزی بوده و پیستون از نوع چدنی است.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 237
  • کل نظرات : 60
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 56
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 77
  • باردید دیروز : 273
  • گوگل امروز : 17
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 746
  • بازدید ماه : 529
  • بازدید سال : 33,970
  • بازدید کلی : 434,250